Forskere, på Tysklands Saarland Universitet, har udviklet trådløse bremser til din cykel. Konstruktionen ser stadig noget hjemmelavet ud, men det eliminerer kabler og bremsegreb.
Algoritmer, der normalt bruges til kontrolsystemer i flybranchen og kemikaliefabrikker, lover en pålidelighed på 99,999999999997 %, hvilket reelt betyder, at systemet kun vil fejle tre ud af én billion gange. Saarland forskerne har installeret systemet på en Cruiser-cykel.
Hvis man ønsker at aktivere bremserne, skal man blot trykke på det højre gummigreb på styret. Instruktionen bliver registreret gennem en trykfølsom sensor under gummiet, hvilket aktiverer en sender. Enheden sender derefter et radiosignal til en modtager, der er monteret på enden af forgaflen, som transmitterer signalet til en aktuator, der aktiverer skivebremsen. Jo hårdere, man presser gummigrebet på styret, jo hårdere bremser cyklen.
På nuværende stadie, er konstruktionen i stand til at bremse cyklen inden for 250 millisekunder. Med den hastighed, vil en cyklist, der har en fart på 30 km/h, være nødt til at bremse 2 meter, før han/hun vil stoppe. Dette er forskerne dog ikke tilfredse med og mener, at det vil være relativt let at integrere et ABS system, hvilket ville øge sikkerheden betragteligt.
Professor Holger Hermanns, som har stået i spidsen for projektet, har allerede været i dialog med cykel-bremse-producenter og håber på, at kunne kommercialisere teknologien. Skulle det ikke lykkedes, at sætte Saarland systemet i produktion, mener Hermanns dog alligevel, at man kunne få gavn af den viden, som forskerne har erhvervet ved projektet. Teknologien kunne fx bruges til projekter på en større skala, der er afhængige af præcisionssystemer som dette.
Du kan læse hele artiklen på Saarland Universität’s hjemmeside.
loading...
9. marts 2012 at 20:42
Det er jo fuldstændig vanvittigt! Tænk hvis der kom kom et forstyrrende signal ind på vejen! Jeg ville aldrig NOGENSINDE overlade min sikkerhed til nogle s**de radiobølger.